سید مهرداد امیرکلالی | شهرآرانیوز؛ آن قدر خریدن شیرینی لذت بخش است که شاید کمتر کسی به ذهنش متبادر شود گاهی در این خرید شیرین، اتفاقات تلخی هم رقم میخورد. اتفاقاتی از قبیل محاسبه وزن جعبه شیرینی و کیک روی مبلغ خرید شیرینی یا قیمتهای متفاوت فروش برای هر کیلو از شیرینی در قنادیهای مختلف. همه این موارد موضوعاتی است که این روزها باتوجه به نزدیک شدن به ایام آخر سال و بازار داغ خریدوفروش شیرینی برای نوروز از سوی مخاطبان ما مورد تأکید قرار گرفته است. برخی مخاطبان و خوانندگان روزنامه طی چند پیامک از نحوه فروش شیرینی ازسوی معدودی از قنادی ها، گله کردند و از وضعیت نابسامان نظارت بر شیرینی فروشیها شکایت داشتند.
قنادیها چندین سال است که بسته به موقعیت و برند سعی دارند جعبههای متفاوت و زیباتری برای فروش شیرینی و کیک ارائه دهند. البته جعبههای مختلف و جذاب کیک و شیرینی در طرحهای مختلف برای قنادیها براساس وضعیت اقتصادی، میزان فروش و موقعیت جغرافیایی شان طراحی میشود؛ جعبههایی که قطعا با قیمتهای مشخصی خریداری میشوند، اما اینکه چرا وزن این جعبهها روی وزن شیرینی محاسبه میشود و البته محاسبه وزن جعبه در هر کیلو شیرینی و نرخهای مختلف فروش شیرینی در هر مغازه قنادی، موضوعاتی است که مردم گلایه دارند.
رسولیان یکی از مخاطبان ما در این زمینه نوشت: «درخصوص اجحاف به مشتریان به ویژه درباره وزن شیرینی گزارشی تهیه کنید. چرا وقتی به قنادی مراجعه میکنیم، وزن جعبه شیرینی را با وزن شیرینی محاسبه میکنند؟ مگر نباید اول جعبه را وزن کنند، بعد هر کیلو شیرینی را محاسبه کنند. این نوعی کلاهبرداری از شهروندان است. اگر شهروندی به نرخ محاسبه شیرینی اعتراض داشت، چگونه به اتحادیه قنادیها اعلام کند؟»
رجب پور شهروند دیگری است که با گله از نرخهای مختلف برای یک نوع شیرینی در قنادیهای مختلف در پیامک دیگری نوشت: «چرا در برخی قنادیها نرخ نامه فروش در محل دید مردم نصب نیست. همچنین برخی شیرینی فروشیها کیک را که معمولا زیرش سینی دارد با سینی وزن میکنند؟ این کار باعث میشود وزن خالص هر کیلو شیرینی اشتباه محاسبه و به ضرر مردم تمام شود.»
خلیلی از دیگر شهروندان نیز در پیامکی نوشت: «برای تولد فرزندم قصد داشتم کیکی با تصویرش سفارش دهم. به یک شیرینی فروشی مراجعه کردم. اما در کمال تعجب برای فروش نوعی از کیک به مردم، مثلا کیکهایی که خریدار قصد دارد عکس خاصی روی کیک چاپ شود، قیمت بیشتری را برای هر کیلو بیان میکنند، آیا این نوع نرخ گذاری قانونی است؟»
این شهروند با طرح این سؤال که آیا شیرینی فروشیها میتوانند بستنی، فالوده، فرنی، ژله و ... بفروشند، در ادامه گله اش نوشت: «چرا نرخ یک نوع شیرینی در یک قنادی معمولی با یک قنادی مشهور در هر کیلو حدود ۲۰ تا ۳۰هزار تومان اختلاف قیمت دارد؟»
به دنبال پیگیری پیامکهای مردمی و گرفتن پاسخ مسئولان ذی صلاح، به سراغ رئیس اتحادیه شیرینی فروشی و کافه قنادیهای مشهد میرویم. محمد فرزانی درباره احتساب هر کیلو شیرینی با جعبه، میگوید: برای هر کیلو شیرینی، به غیراز تمامی مواد لازم برای تهیه آن، ۱۲۵ گرم جعبه بهداشتی (حسب دستورالعمل سازمان استاندارد) نیز در قیمت نهایی آن اعمال میشود.
او بیان میکند: بنابراین قیمت جعبه شیرینی درمجموع قیمت هر کیلو شیرینی محاسبه میشود، درعین حال دفتر بازرسی اتحادیه در ساعات اداری با شماره تلفن ۳۷۰۳۴۷۵۴ و شماره همراه ۰۹۱۵۱۱۶۲۴۹۸ به طور شبانه روزی در قالب تماس و پیامک، آماده دریافت شکایتها و انتقادها است.
رئیس اتحادیه شیرینی فروشی و کافه قنادیهای مشهد درباره درج نکردن نرخ نامه مصوب فروش شیرینی نیز توضیح میدهد: نصب نکردن نرخ نامه مصوب فروش، جریمهای ۱۰ میلیون تومانی دارد و اگر همکاران ما در محل مناسب نصب نکنند و در دید مشتری نباشد، مشمول جریمه میشوند.
فرزانی بیان میکند: نصب نکردن برچسب نیز جریمه دارد. همچنین کیکهای سفارشی مثل طراحی تصویر یا طبقاتی، به طور توافقی بین خریدار و قنادی معامله میشود. به عنوان مثال خریدار سفارش ساخت عروسک با تصویر دلخواهی را به قنادی میدهد، طبیعتا این مدل سفارش قیمت ندارد و باید توافقی باشد. از سویی کیک سفارشی خریدار دیگری ندارد.
او درباره تفاوت نرخ یک نوع شیرینی در هر کیلو در قنادیهای سطح شهر نیز میگوید: کیفیت و قیمت تمام شده هر کیلو شیرینی متفاوت است. به عنوان مثال یک قنادی در خیابان خسروی ماهی حدود ۲۰۰ میلیون تومان اجاره مکان میدهد یا یک قنادی دیگر در مساحت ۲ هزارمتری فعالیت میکند، طبیعتا این موارد روی قیمت نهایی هر کیلو شیرینی مؤثر است.
فرزانی ادامه میدهد: تعداد کارگرها، دستمزدها و مواد اولیه باکیفیتتر در قیمت تمام شده تأثیرگذار است. ناگفته نماند در مشهد، خامه از کیلویی ۴۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان تولید میشود. ارائه بستنی، فرنی و اقلام دیگر در صلاحیت مجوز اتحادیه است و برخی قنادیها نیز از اتحادیه کافی شاپها مجوز گرفته اند و امکان فروش اقلام دیگری را دارند.